بازدید 10054
۳

برخی روستاها هنوز زیر آب هستند/ وجود نشانه‌های همه‌گیری «التور» در خوزستان/ نگرانی درباره گرمای هوا 

علاوه بر مراقبت در کمپ‌ها در خصوص بیماری‌های واگیردار، در خصوص مسائل اجتماعی و روانی پس از سیل هم مراقبت کردیم و اقداماتی مانند آهک پاشی در روزستا‌های سیل زده را به شیوه صحیح در دستور کار قرار دادیم و نیز باید نسبت به بیماری‌هایی که با شیوع گرما شایع می‌شوند، مراقب باشیم.
کد خبر: ۸۹۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲ 02 May 2019
تابناک اجتماعی -هنوز ورودی آب به سد‌های استان بالاست و روستا‌هایی در حوضه کرخه زیر آب هستند؛ این‌ها را استاندار خوزستان می‌گوید تا مشخص شود، هنوز بحران سیلاب پایان نیافته است؛ بحرانی که علاوه بر حوضه کرخه، گریبان پایین دست حوضه کارون را نیز رها نکرده است.

به گزارش «تابناک»؛ غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه «هنوز سیل تمام نشده»، گفت: هنوز ورودی آب به سد‌های استان بالاست و روستا‌هایی در حوضه کرخه زیر آب هستند و باید در خصوص وضعیت آب شهری و روستایی مراقبت بیشتری شده و به شهر‌های سیل‌زده به‌صورت ویژه توجه شود. سیل تمام نشده و تازه مسائل اجتماعی و انسانی سیل گریبان ما را می‌گیرد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید با برنامه‌ریزی و کار همه‌جانبه مانند زمان سیل، مسیر را ادامه دهیم تا بتوانیم مسائل پس از بحران را مدیریت کنیم، افزود: باید علاوه بر مراقبت در کمپ‌ها در خصوص بیماری‌های واگیر، در خصوص مسائل اجتماعی و روانی پس از سیل هم مراقبت به عمل آوریم و اقداماتی مانند آهک پاشی در روزستا‌های سیل زده را به شیوه صحیح در دستور کار قرار دهیم و نسبت به بیماری‌هایی که با شیوع گرما شایع می‌شوند، مراقب باشیم.

به این نکات، پایین رفتن سطح آب در برخی مناطق استان خوزستان را باید افزود که موجب شده مزارع کشاورزی از زیر آب خارج شود و تعیین تکلیف این مزارع هم به ابهامی بزرگ تبدیل شود؛ اینکه آیا امثال گندم‌های غرق شده قابل استفاده برای دام هستند یا مصرفشان نگران کننده است و باید معدوم شوند. پرسش‌هایی کلیدی که باید به سرعت پاسخ داده شوند.

۱۶ هزار گروه جهادی آماده کمک رسانی به سیل زدگان
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۱۹:۳۳

حمیدرضا الله بداشتی، جانشین رییس سازمان بسیج سازندگی کشور در مراسم همایش طلایه داران تبلیغ گفت: سیل اخیر در ۱۸ استان کشور رخ داد و علیرغم خسارت های فراوان موجب رفع نگرانی از خشکسالی‌ و وحدت و همراهی مردم شد. پس از این حادثه خیلی‌ها برای کمک رسانی وارد صحنه شدند و ما متعهد شدیم با کمک بسیج و سپاه ویرانی ها را ترمیم کنیم و تا پایان در کنار مردم خواهیم ماند.

وی افزود: طرح جهاد همبستگی ملی با محور مسجد در کشور کلید خورده و تلاش می‌کنیم با محور مساجد کمک‌های مردمی را برای به مناطق سیل زده ارسال کنیم. در ماه رمضان کمک‌ها را جمع آوری خواهیم کرد و با ایجاد سامانه‌ای متمرکز همه این کمک‌ها قابل رصد و مشاهده و ردگیری است چون همه مسائل ثبت می‌شود.

بداشتی در ادامه گفت: در راستای کمک رسانی به سیل زدگان کشور ۱۶ هزار گروه جهادی آماده خدمت رسانی و حل مشکلات آسیب دیدگان هستند. با همگرایی ائمه جمعه و جماعات و سایر مردم امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان بتوانیم بازسازی خانه‌ها در استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان، مازندران و ایلام. را انجام دهیم.

بازدید استاندار خوزستان از ترميم سيل بند فارسيات
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۱۸:۵۰

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، غلامرضا شریعتی در این بازدید گفت: این سیل بند در مقطع "مكسر ابوگصب" واقع در شهرستان كارون ایجاد شده که با تلاش جوانان پرتلاش این سیل بند در حال ترمیم و مرمت است که باید از این عزیزان تقدیر و تشکر کنیم.

وی افزود: شكسته شدن اين سيل بند منجر به زير آب رفتن بخش عظيمي از زمينهای كشاورزی و روستای بومشيلش و شركت نيشكر سلمان فارسی و بخشی از شركت دعبل خزاعی و محاصره شدن روستاهای اسماعيليه یک و دو و سه و اسلام آباد چميان و چميان در آب شد.

ویدئو: شنا در جاده!
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۱۷:۴۴

جاده دارخوین شادگان هر چند زیر آب است اما برخی نوجوانان با گرم شدن هوا از این فرصت استفاده کرده و تنی به آب می زنند.

تعداد بازدید : 253
جنازه جوان گنبدی در سد گلستان پیدا شد
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۱۵:۰۳

اصغر نودهی، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان گنبدکاووس دقایقی پیش در گفت و گو با فارس با اشاره به اینکه روز گذشته اخباری از سوی منابع محلی مبنی بر غرق شدن یک جوان گنبدی در خروجی سد گلستان به ما رسید، اظهار کرد: از همان لحظات ابتدایی با هماهنگ مسوولان و دستگاه‌های اجرایی و قضایی توسط نیروهای امدادی خود وارد عمل شدیم.

وی با بیان اینکه در این عملیات تعداد 10 نفر از نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر و چند نفر از اهالی منطقه و مردم با تمام توان مشغول یافتن اثری از این جوان شدند، افزود: در نهایت در ساعت 14 عصر امروز جنازه این جوان گنبدی به نام «محمد رسول میر» در آبهای این منطقه پیدا شد.

رئیس جمعیت هلال احمر گنبدکاووس با ابراز تاسف از وقوع این حادثه و تسلیت به خانواده این مرحوم، گفت: جنازه پیدا شده در عملیات جستجو برای طی روال قانونی به مراجع قضایی شهرستان تحویل داده شده است.

ابرها در راه خوزستان هستند
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۱۳:۳۱

محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان به ایسنا گفت: آسمان خوزستان تا 24 ساعت آینده صاف تا کمی ابری خواهد بود.

وی افزود: از اواسط وقت فردا تا اوایل روز یکشنبه هفته آینده شاهد افزایش ابر خواهیم بود. در روز شنبه هفته آینده احتمال بارش پراکنده، رعد و برق و گاهی وزش باد قابل ملاحظه پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته آغاجاری و امیدیه با 38 و ایذه با 13 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط خوزستان بودند. تغییرات دمای اهواز در این مدت نیز بین 22 تا 37 درجه سانتیگراد در نوسان بود.

محور اهواز - آبادان بازگشایی شد
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۱۲:۳۷

سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مسدود بودن جاده اهواز - آبادان در پی آبگرفتگی در هفته‌های گذشته اظهار کرد: روز گذشته محور اهواز به آبادان بازگشایی شد.

وی افزود: همچنین محور دارخوین به شادگان بازگشایی شده است. در دیگر محورها هم مشکل خاصی وجود ندارد.

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از شنبه
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۱۱:۵۰

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی شنبه سامانه بارشی جدیدی از غرب وارد کشور می‌شود. این سامانه شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب بارش باران گاهی همراه با رعد و برق را به همراه خپاغ داشت.

امروز نیمه جنوبی کرمان، بخش‌های از خراسان شمالی، خراسان رضوی و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده خواهند داشت. فردا دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌هایی مانند لرستان، مرکزی، جنوب غرب کرمان، برخی نقاط اصفهان و البرز مرکزی بارش پراکنده پیش بینی شده است.

جمعه نیز آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و زنجان بارش پراکنده همراه با رعد و برق و وزش بادهای شدید موقتی خواهند داشت و غرب سواحل خزر بارانی خواهد بود. طی سه روز آینده برای جنوب شرق سیستان و بلوچستان در منطقه زابل وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و کاهش دید پیش بینی شده است.

زمان حرکت قطارهای مسافری جنوب اعلام شد
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۱۰:۴۳

به گزارش ایسنا، با بازگشایی محور جنوب که بر اثر جاری شدن سیل مسدود شده بود، از ۱۴ اردیبهشت ماه تردد قطارهای مسافری در این مسیر آغاز می‌شود و متقاضیان سفر در مسیرهای یاد شده می‌توانند با مراجعه به آژانس‌های فروش بلیت و سامانه فروش اینترنتی، بلیت قطارهای مسافری مورد نیاز خود را در این مسیر تهیه کنند.

پس از آن‌که محور ریلی جنوب به سه دلیل پس از وقوع سیل مسدود شده بود، این محور از ۴ اردیبهشت ماه سال جاری بازگشایی شد تا امکان تردد قطارهای باری در این مسیر فراهم شود و با آغاز فروش بلیت، سیر قطارهای مسافری نیز در این مسیر از ۱۴ اردیبهشت ماه از سر گرفته می‌شود.

جاری شدن سیل، رانش زمین و آب شستگی زیر خطوط ریلی در چند نقطه از محور جنوب باعث مسدود شدن این مسیر و به علت مسدود شدن محور جنوب در استان‌های لرستان و خوزستان تردد قطارها در این محور متوقف شده بود و این امر باعث انباشت واگن‌های باری در این مسیر شد.

محور ریلی جنوب به دلیل بازسازی خط در محل ایستگاه نظامیه که در اثر آب شستگی شدید قسمت کوچکی از خط به وقوع پیوسته بود، آب شستگی شدید خط در ایستگاه بامدژ و نیز بازسازی اختیاری محور لرستان در حال حاضر مسدود بود که با رفع مشکلات مربوطه این محور بازگشایی شد.

اصلاح موی سر کودکان سیل‌زده روستای «بروایه»
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۱۰:۰۱

یک گروه جهادی با حضور در روستای بروایه اهواز در زمینه‌های مختلف و از جمله اصلاح موی سر کودکان، به خدمت‌رسانی سیل‌زدگان پرداخت.

سیل خسارات زیادی وارد کرد اما برکات بیشتری داشت
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۰۹:۰۲

احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در جلسه شورای سلامت که شامگاه چهارشنبه برگزار شد، گفت: به واسطه فشار زیادی که سیل وارد کرد و لزوم خروج آب از منازل و مزارع مردم، دایک مرزی در هورالعظیم شکافته شد. دایک مرزی هورالعظیم در حوضچه شماره یک از چند نقطه بازگشایی شد و آب همچنان در حال خروج است.

وی تأکید کرد: باید هر چه سریع‌تر دایک مرزی هورالعظیم ترمیم شود تا از خروج آب ممانعت به عمل آید. ورودی آب به هورالعظیم از حوضچه‌های دو و سه و چهار هورالعظیم کاهش یافته است و باید آب به پایین‌دست هورالعظیم هدایت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر اینکه سیل خسارات زیادی به خوزستان وارد کرد اما برکات بیشتری داشت، تصریح کرد: در جاده آبادان - ماهشهر نیز همین مشکل وجود دارد که باید تا هفته آینده دریچه‌گذاری شود زیرا حجم زیادی از آب در حال خارج شدن از تالاب شادگان است.

وجود نشانه‌های قریب الوقوع بودن همه‌گیری التور در خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۰۷:۵۰

دکتر محمداسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در جلسه شورای سلامت خوزستان که شامگاه دیشب در استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: باید توجه ویژه ای به بیماری های پس از سیل شود. در فیلیپین پس از سیل بدترین بیماری ها رخ داد. در سودان نیز با وجود اینکه مالاریا ریشه کن شده بود اما پس از وقوع سیل بیشترین مبتلایان به مالاریا را داشته اند. 

وی افزود: یکی از این بیماری ها، هاری است. از آنجایی که خوزستان پس از استان گلستان رتبه دوم گزش حیوانات مهم از نظر انتقال هاری را به خود اختصاص داده است و در سیل نیز این حیوانات جایگاه قبلی خود را از دست داده‌اند و احتمال مواجهه با حیوانات متواری وجود دارد. در سالیان پیش یک مورد مرگ بر اثر هاری در استان خوزستان رخ داده است. طبق اطلاعات سازمان دامپزشکی کشور، ویروس هاری بین حیوانات وحشی منطقه در حال گردش است بنابراین یکی از تهدیدهای جدی، گزش حیوانات درنده است و احتمال انتقال هاری وجود دارد.

وی ادامه داد: دومین بیماری، التور است. التور نوعی بیماری اسهالی واگیر است که توان ایجاد همه گیری های سریع را دارد. بهترین اقدام کنترل آن پیش از همه گیری است. این بیماری بومی خوزستان است و هرساله موارد تک گیری آن بروز پیدا می کند. از نشانه های قریب الوقوع بودن همه گیری التور، پیدا شدن ناگ است و در نمونه گیری های خوزستان گویا ناگ انسانی مشاهده شده است. همچنین تا زمانی که کلر باقیمانده و کدورت آب آشامیدنی در روستاهای سیل زده به بیش از ۸۰ درصد نرسد، موقعیت بحران وجود دارد و این روستاها را از حیث بهداشتی از بحران خارج نخواهیم کرد.

مطلق با اشاره به خطر بیماری سالک نیز عنوان کرد: بیماری سالک به واسطه نیش پشه خاکی آلوده منتقل می شود. این بیماری همیشه و از دیرباز در خوزستان شایع بوده و به ویژه در مناطق جنوبی و غرب استان خوزستان بیشتر رخ داده است. خوزستان همواره جزو پنج استان پرشیوع سالک در کشور بوده است. همچنین بروز این بیماری در هویزه، شوش و شادگان بیش از مناطق دیگر خوزستان است.

وی بیان کرد: پس از سیل نیز به علت تراکم جمعیتی در کمپ ها و شرایط مناسب برای تکثیر پشه ها، احتمال بروز بیماری بیشتر است. همچنین بیماری های اسهالی یکی از مشکلات عدیده است که باید به آنها توجه ویژه ای شود. شپش و گال نیز از بیماری هایی هستند که احتمال بروز آنها در محل های تجمعی افزایش می یابد. این بیماری از شایع ترین بیماری های پوستی خارش دار در جهان است. استفاده از البسه دست دوم در اماکن عمومی و تجمعی بر احتمال بروز همه گیری این بیماری ها می افزاید. همچنین کمبود حمام تشدیدکننده این وضعیت است.

«بلم»، رفیق راه اهالی روستای عطیش
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۰۷:۱۹

ماجرای آب و آتش این روزها برای بیشتر روستاهای سیل زده خوزستان مفهوم قبلی خود را از دست داده و آب دیگر دوای آتش نیست. آب ۴۰ روز است برای اهالی روستای «عطیش» در ۴۰ کیلومتری شهر کوت عبدالله و از توابع شهرستان کارون با ۱۴۵ خانوار و ۷۰۰ نفر جمعیت، خودِ آتش است!

۸۵۰ هکتار زمین کشاورزی اهالی که چیزی تا برداشت محصولشان باقی نمانده بود، زیر آب رفت؛ ۱۵۰ رأس گوسفند و ۴۰ رأس گاوشان تلف شد. آب از دو مقطع، مسیر دسترسی به روستا را شسته و با خود برده تا بلم رفیق راهشان شود. اما همچنان صبور هستند؛ صبور، سپاسگذار کمک‌هایی به آنها رسید و منتظر؛ منتظر جاده‌ای که دسترسی به روستا را آسان کند. اینجا مردِ خانه معنی ندارد! هر یک مرد، مردِ یک روستای ۷۰۰ نفری است.

ابو محمد می‌گوید: «هرآنچه داشتیم رفت؛ زمین‌های کشاورزیمان، دام‌هایمان.» احداث جاده تنها خواسته‌اش است چون تردد با بلم سختی و مشکلات خودش را دارد؛ مخصوصاً برای زنان روستا. از وضع تحصیل کودکانشان می پرسم که می‌گوید: هر دو مدرسه روستا تعطیل هستند چون جاده‌ای نیست که معلم‌ها خود را به اینجا برسانند.

نگران کودکان است؛ مخصوصاً کودکی که چند شب قبل دچار تشنج می‌شود و تا او را با بلم به جاده رسانده و از آنجا سوار ماشین کرده و به بیمارستان رسانده بودند، ساعت از ۳ نصف شب هم گذشته بود. البته این را هم می‌گوید که چندباری بالگردهای امدادی برای انتقال بیماران اورژانسی به روستا آمده‌اند.

ناصر می گوید: دولت کمک‌های زیادی به ما داشته و متشکریم اما تقاضا داریم مشکل جاده دسترسی به روستا را حل کنند. ما مرد هستیم و به آب می زنیم تا خود را به جاده برسانیم اما این شرایط برای زن‌ها سخت است. قول داده‌اند علاوه بر حل مشکل جاده، مشکل زیرساخت‌های برق و گاز روستا که در اثر سیلاب دچار آسیب شدند را هم برطرف کنند.

آخرین آمار سیل‌زدگان حاضر در اردوگاه‌های خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۰۷:۰۰

مجتبی طحان، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر خوزستان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: از آغاز امدادرسانی به مردم آسیب دیده مناطق سیل زده خوزستان، ۹۱ اردوگاه اسکان اضطراری برپا شده است. با توجه به عادی شدن شرایط مناطق سیل زده و برگشت مردم به شهرها و روستاهای خود، تعداد اردوگاه ها کاهش یافته و به 17 اردوگاه رسیده است. 

وی افزود: از چهارم فروردین ماه تاکنون 156 هزار و 556 نفر در اردوگاه های اسکان اضطراری اسکان داده شده اند. این اردوگاه ها همچنان در شهرستان های اهواز، باوی، حمیدیه، شوش، رامهرمز، هویزه، کارون، شادگان و دشت آزادگان مستقر هستند.

مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر خوزستان بیان کرد: جمعیت حاضر در اردوگاه ها، 3 هزار و 826 نفر است که به ساعت به ساعت کاهش می یابد. در حال حاضر در شهرهای اهواز، باوی، هویزه، کارون، رامهرمز و شوش هر کدام یک اردوگاه، پنج اردوگاه در شادگان، سه اردوگاه در دشت آزادگان و دو اردوگاه در حمیدیه مستقر هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
روحانی اخیرا گفت سازمان های بهداشت جهان از عدم بروز بیماری و عفونت در مناطق سیل زده شگفت زده هستند
ایشون روی هر چیزی دست می زاند تبدیل به ذغال می فرمان
مهناز افشار یک پست گذاشت سریع احظار شد
خوب یا بد این کار رو نمیدونم
اما مطمئن هستم کاری که وزیر نیرو و مدیران وزارت نیرو بسیار مستحق تر از مهناز افشار هستند برای احضار
قتل یک نفس بسیار بسیار بد هست و آفرین به مدعی العموم برای احضار مهناز افشار بخاطر پستی که گذاشت
اما مرگ چندین نفر در خوزستان و آوارگی هزاران نفر و آسیب های روحی به کودکان و خانواده ها که غیر قابل جبران هست چی؟
برای اون لازم نیست مدعی العموم وارد بشه؟
بهمن ماه به وزارت نیرو هم مجلس و هم سازمان هواشناسی اخطار داده بودند اما تا ۹ فروردین هیچکاری نکردند
اگر این مورد پیگری نداره پس چه کاری مجازات داره؟

تابناک خواهش میکنم بخاطر مردم و بخاطر رضای خدا پیگیری کنید
با سودان مقایسه بشیم
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی